9. Saját lélek hatalma

9.1. Lelki kapcsolatok

A bölcselők többsége úgy tanítja, hogy a lélek nem oszthatatlan egység, hanem összetett és folyamatosan fejlődő rendszer, ami egymással logikai kapcsolatban álló gondolatokból, emlékekből, szokásokból, jellemvonásokból, vágyakból és hasonló lélek-foszlányokból épül fel. (Az állatoknak is van lelke, ami az értelmi képességekkel arányos mértékben egyszerűbb és fejletlenebb az emberi léleknél.)

Ennek köszönhetően a lelkeknek alapvető képessége, hogy egymással is kapcsolatokat formálhatnak és apró foszlányok átadásával befolyásolhatják egymást. Amíg a lény él, addig ezt korlátozza, hogy a lelket körülhatárolja a testhez tartozás; a halál után viszont akár a lelkek széthasadása vagy összeolvadása is elképzelhető.

A gondolatok megosztása alapvető, egyszerű praktika:

A gondolatátadás képesség hangtalan üzeneteket küld közvetlenül egy célpont elméjébe. A szavak átadása ugyanolyan gyors és egyszerű, mint a beszéd; ezen túl összpontosítással küldhetőek elmében felvázolt képek („az az alak”, „ilyen szag”) vagy állatokat megriasztó üzenetek is.

Az üzenet nem zavaróbb a beszédhangnál és mindig elkülönül a saját gondolatoktól, de nem ismerhető fel, hogy ki küldte.

A szavakba foglalt üzenet megértése nyelvtudáshoz kötött, a képek cseréje pedig kicsit hatékonyabb a kézzel-lábbal mutogatásnál, de nem ad folyékony párbeszédet.

Egy közönséges állat nem tudja értelmezni az emberi gondolatokat és megriasztható egy intenzívebb üzenettel; ekkor vagy menekülni próbál, vagy megvadul és támad (tipikus vadállatoknál ½−½ esélyekkel).

Ez nem hatásos a familiárisok, ravaszabb fenevadak, jól idomított lovak (lovasharc vagy lovas akrobatika) vagy hűséges vadászkutyák ellen illetve akkor, ha az állat már belekezdett a közelharci küzdelembe.

Aki alatt megriasztják a lovat, az lovaglás képességgel ⅔ eséllyel tud nyeregben maradni, képzetlenül biztosan leesik.

Lovak és kutyák idomíthatóak arra, hogy szóbeli parancshoz hasonlóan kövessék a gazdájuk gondolati üzeneteit.

A megedzett lélek ádáz, alattomos fegyverként is használható:

A kábítás képesség (feltétel: gondolatátadás) bódítja, szaggatja és sorvasztja a célpont lelkét, ami egyformán hatásos minden ember, állat vagy különös lény ellen és fokozatosan kiteljesedő hatásokat okoz:

  • összpontosítással elbódítja és megtépázza a lelket, ami már [5-10] perc pihenéssel kiheverhető, de addig kábultságot, szédülést (−1 KÉ) és kimerültséget okoz;
  • nyugalommal megtöri a lélek egységét, ami szétszórja a lidércek lelkét és egy nagyságrenddel növeli a visszatérés idejét; más lényeket pedig [1-6] × [1-6] × [1-6] perc ájulással és aztán [1-6] napon át tartó kábultsággal, szédüléssel (−1 KÉ), rémálmokkal stb. sújt.
  • szertartással megöli a célpontot (látható sérülés okozása nélkül).

Ha valakire többször alkalmazzák ezt a praktikát, akkor a felépüléshez szükséges időtartam összeadódik, de a hatások nem súlyosbodnak.

A kábítás nem jár vérontással, de mélyebb sebeket ejt, mint az anyagi fegyverek.

Ez az alattomos bódító hatás nem ébreszti fel az alvó lényeket. Aki egyszerű tevékenységet végző (pihenő, sétáló, őrködő, étkező stb.) lényre céloz, az egy kockadobással jelöli ki, hogy mi történik:

  • 1, 2, 3 = célpont észleli a kábítást 10/20/30 másodperc után; az elszenvedett hatásokat majd 10/20/30 perc alatt tudja kiheverni;
  • 4, 5, 6 = elmehet az ájulásig (ha más se szakítja meg nyugalmat).

Erre épülő szokatlan képességgel okozható ájulás enyhébb utóhatásokkal („altatás”) vagy gyorsan megtörhető a figyelem.

Kifinomultabb módszerek az érzelmek felfokozására is alkalmasak:

A bűvölés képesség (feltétel: gondolatátadás) összpontosítással felerősít egy érzelmet (kíváncsiság, düh, gyanú stb.), ami azonnali, félig-tudatos cselekvésre ösztönzi egy emberi értelmű célpontot. Ha a késztetés jól illik a helyzethez, akkor biztos a siker; egyébként a kalandmester jelöli ki a kudarc esélyét.

A tündérek elbűvölőek: elbűvölik az embereket…

A bűvölés csak olyan tetthez vezethet, ami nem állt távol a célponttól; így ha sikeres, akkor visszagondolva sem lehet felismerni. Sikertelen próbálkozás után az áldozat felháborodottan keresheti a felelőst, de nem tud bizonyítékot adni arra, hogy boszorkányság érte. (A főurak komolytalannak tartják az ilyen vádaskodást, amíg nem őket bűvölik meg.)

Kalandozók ellen irányuló bűvölés általában eltorzított helyzet-leírásként jelenik meg („az a csavargó rejteget valamit” és amikor megnézik, mögöttük besurran a boszorkány), de a kalandmester előírhat sorsolást is („dobjál, ha legfeljebb X, akkor arra eszmélsz, hogy …”).

Ez a praktika még elterjedt és megtűrt apróság, a rá épülő, kifejezetten hatékony szokatlan képességek (fokozatosan kiépített tartós befolyás, vak félelem vagy düh ébresztése stb.) használatát viszont korlátozza, hogy alkalmazóikat mély gyanakvás veszi körül.

A megtisztító fényből származó higgadtság nem segít a közönséges bűvölés finom hatásai ellen, viszont csillapíthatja a szokatlan képességekkel felkorbácsolt érzelmeket.

9.2. Átformáló hatások

A lelki hatalom kihat az anyagi világra, ami a hatékony és megbecsült kézrátételes gyógyítás mellett számtalan fondorlatos és kártékony praktikát is elérhetővé tesz. Sok bölcselő ezzel magyaráz minden növekedést, gyógyulást, rothadást és égést; de az ilyen átfogó elméleteknek sok homályos és vitatott részlete van…

Az átformáló hatások jellemzően élethez kötődő anyagokra (élőlényekre és maradványaikra) korlátozódik; de bizonyos különös lények befolyása kiterjedhet a sziklákra, tiszta vízre, levegőre vagy a tűz lángjaira is. A fémtárgyak átformálása legendákba illő dolog, az aranycsinálás pedig még ott is ritka, a tökéletes tudást szimbolizálja…

Az átformáló hatalom eleinte csak félig-irányított károkozásra alkalmas:

A rontás képesség nyers pusztítást küld egy élethez kötődő célpontra, ami legfeljebb tenyérnyi részen megfeketedik, összesorvad és elszenesedik. A pusztulás fokozatosan kiteljesedve egyre nagyobb dolgokat tud elérni:

Roncsolódás közben derengő lidércfény táncol a célpont felett (gyertya fényerejével), amihez a teherhordó gerendák és kötelek roncsolása esetén recsegő-ropogó hangok társulnak (beszéd hangerejével).

A rontás hatásai csúnyán szétterjednek az anyagokban, faragásra legfeljebb szokatlan képességgé fejlesztve használható.

Az élőlényekre irányított rontás fekete elszíneződést és hegeket, sorvadást, görcsös fájdalmat és kiégetett sebeket formál ott, ahová a hatalmat irányítják (gyakran a ruha vagy páncél alatt); vérveszteséget nem okoz.

A fájdalom hátrányos sérülés okozása után válik feltűnővé, így fokozatosan kivetített hatalommal rokkantság helyett általában csak sok felszínes hátrányt lehet okozni a mozgolódó áldozat különféle testrészein.

A harci varázslók hirtelen tudják bevetni előkészített hatalmukat:

A varázsbot képesség (feltétel: rontás) birtokosa előkészíthet a botjában egy legfeljebb 1 perc alatt (azaz nyugalommal) előhívható varázslatot; később pedig gyorsan kilőheti azt élesen süvítő, fehéren ragyogó, üstökösszerű láng-lövedék formájában.

Az előkészített varázslat a kézben tartott botban fenntartható egyszerű tevékenységként; egyébként ártalmatlanul elillan. A hatalom kilövése távolsági támadás +3 CÉ módosítóval, amihez 1 másodperc figyelem kell (elhatározás + a célzásra szánt figyelem).

A célpontra győzelem esetén a teljes előkészített varázslat hat, részsiker esetén pedig annál egy fokozattal enyhébb (eggyel kisebb nehézséghez tartozó) hatás. Ez 1 perc rontás esetében éppen a megszokott hátrány / rokkantság eredményeket adja; de ehelyett előkészíthető kábítás, szentelés, ítélkezés és vérpezsdítés is.

A páncél nem segít a fokozatosan kisugárzó lelki hatalom ellen; de a varázsbotból előtörő összesűrített hatalom ellen érvényesül a szokásos VÉ-módosítója.

A varázsbot nagyjából másfél méteres, egyenes, simára csiszolt farúd, amelyre a varázsló hagyományos szimbólumokat és a hatalom áramlását vezérlő alakzatokat ír a saját vérével és átformáló erejével.

A varázsbot közelharcban forgatva +6 KÉ-t ad; ilyenkor az eredmények vagy közönséges ütlegelést jelentenek (tompa fegyver), vagy a botban lévő hatalom kieresztését (változatlanul győzelem = teljes hatás, részsiker = enyhített hatás).

A varázsbot szívós eszköz, de például rontással tönkretehető és ha fém fegyver ellen vívnak vele, akkor 10 × [1-6] másodperc után megsérül és elillan belőle a hatalom. Egy új varázsbot készítéséhez [5-10] óra aprólékos munka kell, kisebb sérülések gyors szertartással javíthatóak.

A feltöltött varázsboton lévő jelek illetve az üstökösszerű, 2−3 m hosszú, arasznyi vastagságú lángcsóva is tábortűznyi fehér fénnyel ragyog (teli bot esetén, egyébként arányosan halványabb). Ez jól használható világításra és fenyegetőzésre is; aki csak világítani akar, az hatás nélküli nyers hatalmat is tölthet a botba.

A varázsbottal indított támadás egyenes vonalban, élesen süvítve repül és (ha nem ütközik akadályba, akkor) 2 másodperc alatt eljut nagyjából 100 méter távolságig, ahol szétfoszlik és elillan.

120 m-nél távolabbi célpont nem választható, azon belül az eredményes találatok eljutnak a célpontig.

A varázsbot a varázslói hatalom jelképeként szolgál, így sok szokatlan képesség kötődik hozzá (+1 CÉ, rövid varázspálca bot helyett, szétterülő hatás, két lövés stb.). Mások bot helyett a markukban gyűjtenek hatalmat, de azt elhajítva 5 méterenként +1 VÉ a távolság tényező.

A mély tudású varázslók mellett bőséggel akadnak kontár csatamágusok is, akiknek a tudása kimerül abban, hogy varázsbotból rontást szórnak az ellenségre.

A gyógyítók áldásos célokra irányíthatják az átformáló erőt:

A sebkezelés képesség (feltétel: rontás) kézrátételes kezelésekkel [1-6]/2 perc alatt elláthat egy sérülést; szertartással pedig gyógyíthat egy hátrányt vagy hátránnyá alakíthat egy rokkantságot.

Aki sebkezelésben képzett, az sok sérültet látott már, így következtethet arra, hogy milyen módon okozhattak egy sebet.

A gyógyulás furcsa érzés és kimerítő a sebesült számára: minden kezelés +1 óra alvásigényt és fél étkezésnyi éhséget-szomjúságot ébreszt.

A rokkantság kezelése után érzékeny, tökéletlenül gyógyult részek maradnak: ezt a megmaradó hátrányt csak szokatlan orvosi képességek (illetve regeneráció) gyógyíthatják, viszont (más hátrányokhoz hasonlóan) elmúlik [1-6] nap alatt. A törzsön megmaradó hátrány nem súlyosbodhat rokkantsággá, de naponta +[1-6] óra pihenésre kényszeríti a sérültet.

A sebkezelés nem sokat ér a testet átjáró betegségek és mérgezések ellen, de általában megelőzi a sebfertőzést és mindenféle helyi sérülést kezelhet, akár egy törött csontot, kivert fogat, kiszúrt szemet vagy rontással lerothasztott ujjat is. (Egész végtag elvesztése után viszont már összetett kezelés kell.)

Az orvosok a különféle kórság ellen a sebkezelés mellett változatos egyéb eszközöket használnak: gyógyfüveket, fájdalmat tompító szentelést, vadonból előhívott életerőt, csodás szokatlan képességeket és persze hiábavaló, babonás módszereket is.

Ezek a tüneteket általában jól enyhítik, komoly fertőzések ellen viszont hetekig-hónapokig tartó összetett kezelések kellenek (amire egy parasztnak a gatyája is rámehet). Az orvosi tudás más szakmához kötődő képességnek minősül, nem a vadászok feladata.

9.3. Vizsgálódó képességek

A lelki hatalom a világ kézzelfogható befolyásolása mellett érzékelő képességeket is biztosít. Ezek a módszerek „belülről nézve” általában ösztönösek és természetesek, azonban mindenki külön utakon járva fedezi fel őket és nagyon változatos, hogy kinek a lelkében hogyan jelennek meg az érzékelt dolgok.

A helyzetet az is ködösíti, hogy az ilyesmire szakosodó titoklátók közül sokan tippekkel és csalással fűszerezik az eredményeiket (néha még jövendőmondást is vállalnak!).

Titoklátók a vadász-csapatokban is gyakran felbukkannak, de ott a hiszékenyek megtévesztése helyett valódi információk kellenek a célpont felkutatásra és a veszélyek elkerülésére.

Titoklátóval bújócskázni olyan, mint medvével birkózni.

A lelki érzékelés alapvető formája egy ösztönös „hatodik érzék”:

A megérzés képesség birtokosa tudat alatt folyamatosan érzékeli a környezetét (durván 3 m távolságig), így sötétben is kikerülheti az akadályokat, továbbá meglepően fürgén reagálhat a hirtelen mozgásra és arra, ha lelki hatalom célpontjává válik.

Aki ilyen érzékelést birtokol, az háromféle harci előnyt élvez:

A megérzések a fizikai veszélyek mellett azt is azonnal megmutatják, ha a képesség birtokosára vagy közvetlen környezetére lelki praktika (kábítás, bűvölés, rontás stb.) irányul. Ez különösen a bűvölés ellen hatékony, ahol a leleplezett érzelmi befolyás ösztönösen eltaszítható.

A félig-tudatos lelki érzékelést különböző emberek máshogy élik meg, de legtöbben tapintáshoz, halláshoz vagy kisugárzó hideg és fuvallatok érzetéhez szokták hasonlítani.

A lidércek és a használható szem nélküli élőholtak kizárólag lelki úton érzékelik környezetüket, a megérzéshez hasonló, de hatékonyabb módszerekkel.

Ez a képesség gyakran a harci tapasztalatgyűjtéssel fejlődik ki, így sokan nem misztikus praktikának tartják, hanem egy jó harcos természetes adottságának.

Ezt továbbfejlesztő szokatlan képesség teljesen semlegesítheti a fényviszonyokból származó hátrányt, továbbá +1 KÉ-t ad minden harcban.

Másfajta szokatlan képességek birtokosai összpontosítással kivetíthetnek hasonló érzékelést egy célpont környezetébe; vagy lassan vizsgálhatják az anyagi világ és a lelki hatalom finomabb részletit is.

A lelki hatalom kivetítése és befogadása tartós kapcsolatot formálhat:

A familiáris fogadása képesség (feltétel: megérzés és gondolatátadás) birtokosa maradandóan összeköti a lelkét egy macskával. A kapcsolaton keresztül elhatározással lehet gondolatokat átadni; összpontosítás után fenntartott figyelemmel pedig vezérelhető a familiáris.

A familiáris gondolati üzenettel jelezhet gazdájának, ha megsérül, megriad vagy fontos dolgot észlel. A macska önállóan tudja teljesíteni a „bújj el a kapu mellett és jelezz, ha kijön egy ember” szinten lévő kéréseket, de ennél bonyolultabb terveket már nem tud felfogni.

Amíg a titoklátó a familiáris vezérlésére figyel, addig:

  • az állati érzékszerveket használja, saját érzékszervein keresztül csak a nagyon erős ingereket (fájdalom, ordítás stb.) észleli;
  • feladatokat adhat az állatnak (menjen valahová, várakozzon, csapjon zajt stb.), amit az a saját tudása és ügyessége szerint teljesít;
  • használhat lelki praktikát (akár figyelmet igénylőt is); a célpont vagy a familiáris, vagy a familiáris által megérintett dolog lesz.

A familiáris alapvetően engedelmes és végszükség esetén önfeláldozóan védi a gazdáját; de nem szokták veszedelembe vagy kellemetlen helyzetbe küldeni. (Aki mégis ráveszi a macskáját egy csatorna átúszására, az majd érezni fogja a lelki kapcsolaton keresztül, hogy ez borzalmas…)

A macska familiáris 12 sebességgel fut és 2. méretkategóriájú lény; ha harcra kényszerül, akkor 7 KÉ-t és +2 VÉ-t kap. A macska hallásban és szaglásban jobb az embernél, viszont nappal a látásának élessége nyolcada az emberi átlagnak.

Ha valaki nem érintkezhet a familiárisával, akkor 24 órán túl mindkettőjüket hiányérzet gyötri és próbálnak közelebb kerülni társukhoz, további [1-6] nap után pedig megtörik a kapcsolat.

A familiáris elvesztése levertséget, szédülést és fejfájást okoz, ami −1 KÉ hátrányt okoz és [1-6] nap után múlik el. Új familiáris fogadása néhány hónapig tartó folyamat.

A familiáris fogadását csak olyan tanítványoknak szokták tanítani, akik érzelmileg elég szívósak ahhoz, hogy majd feldolgozzák a lelkükhöz kötődő társ elvesztését.

Aki kutyatartás vagy lovaglás képességet birtokol, az a familiáris képesség kitanulásakor egy macska helyett a kutyájával illetve lovával is összekötheti a lelkét.

Más emlősök familiárissá fogadásához változatos nehézségek miatt egy vagy több szokatlan képesség kell; az égi madarakkal formált kapcsolat pedig a szentek és próféták legendáiba illő ajándék.

Az ösztönös érzékelés a lélek távoli szilánkjaira is kiterjedhet:

A követés képesség (feltétel: megérzés és rontás) birtokosa összpontosítással 3−4 cm-es fekete heg-foltot hagyhat élethez kötődő anyagokon; továbbá távolról is megbecsülheti ezeknek a jeleknek a helyét és feltűnő ingerként észleli egy jel pusztulását.

A jelek egy-egy apró darabot hordoz létrehozója lelkéből, aminek a helye 10% pontossággal megbecsülhető. (Például egy 10 km távolságban lévő jel helyzetét egy 1 km sugarú körre korlátozható.) Aki túl sok jelet formál, az olyasmit észlel, hogy „arrafelé sok jel van”.

A jelekben lapuló hatalom [5-10] nap után fokozatosan szétfoszlik; ha ezelőtt elpusztulnak, azt jellegzetes szúrás-szerű ingerként érzékeli a létrehozójuk. Ez megszakítja az alvást és néhány másodpercen belül még azt is megmutatja, hogy merre volt az elveszített jel.

A jelet elpusztítja a feldarabolás, elégetés vagy az összpontosítással előhívott rontás; továbbá élőlény testéről eltávolítható gyógyítással (ami egy hátrányt kezelne) vagy alakváltás használatával is. (Élőlény testén lévő jel szétvagdosása vagy kiégetése fájdalmas hátrányt okoz.)

Ezen túl jelre összpontosított kábítás is megsemmisíti a lélek-szilánkot; ráadásul ezt az alattomos, tompa hatást a jel birtokosa csak akkor tudja észlelni, ha épp a jelekre figyel.

Élő testre rakott jel ⅓ eséllyel (szúnyogcsípéshez hasonló) viszketést okoz; a ruházatban, felszerelésben elrejtett jeleket csak alapos keresgéléssel lehet megtalálni.

A rontás képességgel formálható olyan heg-folt, ami ugyanúgy néz ki, mint egy követő jel (de valójában hatástalan).

Aki követésben képzett, az önálló ártalmatlan jelek helyett a rontással okozott hátrányban vagy rokkantságban is elrejtheti hatalmát (ha akarja, ez nem változtat a rontás nehézségén). Ezeket a mélyre hatoló jeleket csak a maradéktalan gyógyulás, az alakváltás vagy egy brutális „műtét” (fél óra, +1 rokkantságot okoz) tudja elpusztítani.

Szurokszerű ragaccsá rothasztott nedvdús anyagból szándékosan sérülékeny jel is készíthető. Ezt érintkező tárgyak közé (ajtószárny és keret közé, láda záródásához, könnyen felrúgható kődarab alá stb.) lehet kenni és elpusztul, ha a tárgyak elmozdulnak egymáshoz képest.

Ha a távolban hagyott jelek feleslegessé válnak, akkor létrehozójuk szertartással visszahívhatja lélek-szilánkjait. Ez korlátozható valamilyen irányban fekvő jelekre, de nem távolítja el a fekete rontás-nyomot.

Követésre épülő szokatlan képességként lehet először rontást és megérzést, majd ezt továbbfejlesztve más praktikákat is használni a jeleken keresztül; de az így használt praktikák nehézsége egy fokozattal nő.

Akit a lidérc-király rontása megérint, azt távolról is utolérheti a pusztító erő…

9.4. Általános fejlődés

A tapasztaltabb mesterek nem csak új praktikák kialakításával fejlődhetnek, hanem a meglévő módszereiket is hatékonyabbá tehetik. Ez már külön utakon történő fejlődés, de az első lépései még eléggé elterjedtek, így nem minősülnek szokatlan képességnek.

A sokat használt, karakteres praktikák könnyebbé válhatnak:

A gyorsított praktika képesség (választott praktikához, feltétel: alkalmas praktika birtoklása) megfelezi a kiválasztott praktikához szükséges figyelem mennyiségét.

Ez a saját lélek hatalma helyett égi hatalomból vagy a vadon hatalmából előhívott képességhez is köthető; de a pillanatszerű elhatározást illetve a passzív hatásokat (megérzés, regeneráció, újjászületés) nem gyorsítja.

Szokatlan képességekkel további praktikához is köthető ilyen előny és/vagy harmadára, majd negyedére csökkenthető egy praktika időigénye.

A hatalom precíz kivetítése minden praktikát hatékonyabbá tesz:

A távolhatás képesség (feltétel: legalább egy tekinteten keresztül használt módszer) birtokosa 20 m hatótávolsággal választhat tekintettel kijelölt célpontokat (a szokásos 10 m helyett).

Ez a képesség azoknak lehet kifizetődő, akik a varázsbot látványos lövései helyett alattomos, fokozatos módszereket használnak.

Ezen túl szokatlan képességekkel képességenként +10 m távot lehet szerezni, de ahhoz már az éles látás is jól jön.

A hatótáv közelítőleg érvényes korlát: az elérése már kihívást jelent, de ha nagyon kell, akkor pár méterrel messzebbi célpontra is kivetíthető a hatalom.